Grono pedagogiczne Szkoły Muzycznej II stopnia
Kadrę pedagogiczną stanowią wykwalifikowani nauczyciele,
którzy często łączą pracę w naszej szkole z pracą w wyższych uczelniach krakowskich oraz szkołach muzycznych wszystkich stopni.
Jest wśród nich wielu wybitnych
instrumentalistów, teoretyków muzyki, muzykologów i liturgistów.
◆
prof. dr hab. Wiesław Delimat
chór, zespół wokalny
dr Marek Dolewka
formy muzyczne, historia muzyki, nauka o muzyce
gra na fortepianie, fortepian obowiązkowy
Pianistka, absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dr Elżbiety Zawadzkiej (fortepian) i prof. dr hab. Heleny Furmanowicz-Kurzyńskiej (kameralistyka fortepianowa). W latach 2015/2016 studiowała także w uczelniach zagranicznych: Hochschule für Musik und Theater w Monachium (Niemcy) w klasie prof. Sylvii Hewig-Tröscher oraz Conservatorio superior de música J. Rodrigo w Walencji (Hiszpania) pod kierunkiem prof. Belen Martin i prof. Belen Sánchez. W roku 2018 ukończyła studia podyplomowe Tyflopedagogika z elementami psychologii rewalidacyjnej w Galicyjskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie, w tym samym czasie pracując jako nauczyciel fortepianu i akompaniator w Szkole Muzycznej przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących w Krakowie. Umiejętności pianistyczne rozwijała podczas wielu kursów muzycznych i lekcji mistrzowskich u takich profesorów jak: Mariusz Sielski, Paweł Zawadzki, Włodzimierz Obidowicz, Krystyna Borucińska, Muriel Chemin, Irene Armoniene, Christiane Karajev czy Roxana Gheorghiu. Współpracowała z wieloma zespołami jako pianistka, a także klawesynistka otrzymując nagrody i wyróżnienia na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach kameralnych. Występowała w Polsce i za granicą (Niemcy, Hiszpania, Włochy, Litwa, Ukraina), wykonując szeroki repertuar zarówno solistyczny, jak i kameralny. Obecnie oprócz działalności koncertowej jest nauczycielem fortepianu w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II st. im. ks. kard. Franciszka Macharskiego oraz w Szkole Muzycznej I st. w Skawinie.
gra na organach
Ukończył PLM w Rzeszowie, a następnie Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy (dyplom z wyróżnieniem, 2004). W 2010 r. ukończył studia podyplomowe na wydziale instrumentalnym AM w Krakowie w klasie organów prof. Dariusza Bąkowskiego-Kois. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej (m. in. pod kierunkiem Josepa Mas I Boneta, Guy Boveta, Jamesa Davida Christiego, Gerharda Gnanna, Ewalda Kooimana, Jona Laukvika, Daniela Rotha). Obecnie jest organistą w kościele św. Józefa Oblubieńca NMP w Krakowie; równocześnie pozostaje wykładowcą klasy organów w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej oraz Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej im. Ks. Kardynała Franciszka Macharskiego w Krakowie. Występował jako solista, kameralista, akompaniator w wielu polskich miastach: Bukowinie Tatrzańskiej, Jarosławiu, Jędrzejowie, Kalwarii Zebrzydowskiej, Krakowie, Lublinie, Limanowej, Nowym Targu, Rzeszowie, Stalowej Woli, Strzyżowie, Krakowie-Tyńcu, Wadowicach, Wolborzu, Zakopanem, a także w Phoenix w Arizonie (USA). W 2015 r. został powołany przez Ks. Kardynała Stanisława Dziwisza do pracy w Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej na lata 2015 – 2020. Jest również akompaniatorem chóru chłopięcego Pueri Cantores Sancti Joseph w Krakowie.
fortepian obowiązkowy
Urodziła się w Rudzie Śląskiej i tam rozpoczęła naukę gry na fortepianie. W Zabrzu ukończyła Szkołę Muzyczną I i II st. w klasie fortepianu mgr Wiktorii Czyż-Paluszek. Studiowała na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej. Tam też w 1992 roku ukończyła Międzyuczelniane Studium Pedagogiczne. Od razu rozpoczęła pracę jako nauczyciel fortepianu w Studium Organistowskim, przemianowanym na Szkołę Organistowską, a następnie na Archidiecezjalną Szkolę Muzyczną, w której pracuje do dziś. Pracowała także z przerwami jako akompaniator w klasie skrzypiec w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych I i II st. im. M. Karłowicza oraz w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I st. im. I.J. Paderewskiego w Krakowie. W 1998 roku prowadziła wraz z mężem Prywatną Szkołą Muzyczną Bemol-CASIO, ucząc dzieci gry indywidualnie, a także prowadząc zespoły kameralne. W czasie wakacji wraz z mężem organizuje obozy artystyczne dla dzieci i młodzieży, gdzie na obozach muzycznych zajmuje się kameralistyką fortepianową.
gra na fortepianie, fortepian obowiązkowy, praca z akompaniatorem, zajęcia z akompaniatorem
Absolwentka Narodowej Akademii Muzycznej im. P. I. Czajkowskiego w Kijowie. Specjalność: Sztuka Muzyczna, specjalizacja Fortepian.
Na swoim koncie posiada sukcesy w Ogólnoukraińskich i Międzynarodowych konkursach pianistycznych, uczestniczyła w koncertach i festiwalach jako solistka i w składzie zespołów kameralnych. Swoje umiejętności pianistyczne doskonaliła podczas studiów podyplomowych w Instytucie Kształcenia Podyplomowego. Działalność artystyczną zawsze łączyła z pracą pedagogiczną. Uczniowie z jej klasy zdobywali nagrody oraz wyróżnienia na Międzynarodowych ta Regionalnych Konkursach i Festiwalach dla młodych solistów i Egzaminach typu ABRSM.
“Odnalazłam się w nauczaniu, więc udało mi się znaleźć rozwiązanie i połączyć pracę z pasją. Fascynują mnie każde indywidualne osiągnięcie moich uczniów. Jest coś niesamowitego w tym, że przez muzykę mam tak wielki wpływ na kształtowanie osobowości i sposób w jaki w przyszłości będą odbierać świat moi podopieczni. Muzyka jest moją pasją, moim życiem i jestem przeszczęśliwa, że mogę dzielić się tą miłością z ludźmi.”
gra na fortepianie, fortepian dla teorii muzyki, fortepian dla wokalistów, fortepian obowiązkowy, gra na organach
Ukończyła studia muzyczne w zakresie gry na organach (2002 r., wynik celujący) pod kierunkiem prof. M. Semeniuk-Podrazy oraz w klasie fortepianu prof. E. Bukojemskiej (2004 r., dyplom z wyróżnieniem).
Swoje umiejętności gry na organach doskonaliła na stypendium we Freiburgu u prof. Z. Szathmary’ego oraz na studiach podyplomowych pod kierunkiem prof. P. Planyavsky’ego. Jest laureatką międzynarodowych konkursów organowych w Polsce i we Włoszech, gdzie zajęła kolejno III i I miejsce. Do dzisiaj koncertuje jako solistka i akompaniatorka w Polsce i za granicą, współpracuje z chórami (m.in. z Chórem Mariańskim). Bierze udział w licznych kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej i fortepianowej. Prowadzi klasę fortepianu i organów w ASM w Krakowie oraz klasę fortepianu w SM I st. w Sobolowie. Wielu jej absolwentów kontynuuje naukę gry na instrumentach w szkołach muzycznych II st. i studiuje na wyższych uczelniach muzycznych.
gra na fortepianie, fortepian obowiązkowy, zespół kameralny
Nauczyciel dyplomowany. Studia pianistyczne w Akademii Krakowskiej w klasie fortepianu prof. Jana Hoffmana, studia podyplomowe na Akademii Pedagogicznej w Katedrze Psychologii – Edukacja emocjonalna. Praca zawodowa to wszystkie szczeble edukacji muzycznej – podstawowa (OSM I st. im. I. J. Paderewskiego w Krakowie), średnia (POSM II st. im. F. Chopina w Krakowie) oraz Akademia Muzyczna w Krakowie. W 2009 r. wyróżniona przez Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej Nagrodą Indywidualną II stopnia „za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce”.
śpiew
Kontratenor. Ukończył z wyróżnieniem wydział Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Artystycznej oraz wydział Wokalno-Aktorski w Akademii Muzycznej w Krakowie. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej Wokalistyka. Od 2006 roku jest śpiewakiem w zespole Capella Cracoviensis. Koncertuje w kraju i za granicą z wieloma zespołami muzyki dawnej jako solista i kameralista, m.in. podczas corocznych edycji festiwali Misteria Paschalia, Opera Rara, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Muzyka w Starym Krakowie, Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej. Wziął udział w polskiej premierze opery Anioły w Ameryce P. Eötvösa w Operze Wrocławskiej w 2014 roku. Prowadzi działalność pedagogiczną w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie . Przez wiele lat był instruktorem wokalnym chóru „Dominanta” Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Nagrał kilkanaście płyt z muzyką dawną, niektóre z nich były nominowane do nagrody „Fryderyk”.
gra na organach
Urodziła się w Krakowie. W 1981 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia. Brała udział w Mistrzowskich Kursach Interpretacji Muzyki Organowej u prof. J.G. Llovery (Daroca), M. Slechty (Praga), J. Guillou (Paryż, Zurych). Wielokrotnie uczestniczyła w Letniej Akademii dla Organistów w Haarlem u prof. P. Kee. W 1988 roku uzyskała stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki i odbyła studia uzupełniające w Sweelinck Conservatorium w Amsterdamie w klasie organów prof. E. Kooimana. Od 1981 roku jako wykładowca prowadziła klasę organów w Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Po przewodzie artystycznym I st. zajmowała stanowisko adiunkta na wydziale Historii Kościoła. Obecnie prowadzi klasę organów w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej I i II st. im. Ks. Kardynała Franciszka Macharskiego w Krakowie. Jako solistka koncertowała w Polsce, Czechach, Słowacji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Francji, Norwegii i na Litwie. Dokonała nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji na zabytkowych instrumentach.
gra na organach
Naukę gry na organach rozpoczęła w Państwowym Liceum Muzycznym im. F. Chopina w Krakowie pod kierunkiem mgra Jacka Kuliga. Kształcenie muzyczne kontynuowała w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez M. Slechtę, G. Schneidera, J. Guillou. Brała udział w koncertach i festiwalach organowych (m.in. w Tynieckich Festiwalach Organowych, Krakowskich Dniach Muzyki Organowej, Festiwalu Warszawska Jesień), występując jako solistka i kameralistka (m.in. z orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Capellą Cracoviensis, Bielską Orkiestrą Kameralną). Koncertowała także w Czechach, Francji oraz w USA. W latach 1987-1992 pracowała w klasie organów Akademii Muzycznej w Krakowie, a także w Papieskiej Akademii Teologicznej (do roku 2000). Obecnie prowadzi działalność pedagogiczną w klasie organów w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. F. Chopina (dawniej Państwowym Liceum Muzycznym) oraz w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II st. im. Ks. Kard. F. Macharskiego w Krakowie. Za swoją pracę pedagogiczną otrzymała nagrody i wyróżnienia (m.in. Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej, srebrny medal prezydenta RP oraz dyplomy uznania za przygotowanie uczniów do konkursów i festiwali organowych). Jest inicjatorką i pomysłodawczynią Koncertów Absolwentów PLM i POSM w Krakowie oraz Krakowskiego Konkursu Młodych Organistów.
dyrygowanie, zespół wokalny
Ukończyła z wyróżnieniem w 2024 r. Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie na kierunku dyrygentura chóralna. Jest laureatką Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygenckiego organizowanego w ramach Ogólnopolskiego Forum Chóralistyki ,,Wrocław Miastem Muzyki” (2022). Była aktywną uczestniczką wielu kursów mistrzowskich w zakresie dyrygentury chóralnej w kraju i za granicą, gdzie szkoliła się pod okiem m.in. Amy Bebbington, Rolanda Börgera, Agnieszki Franków-Żelazny i Anny Kohler. Od 2022 roku jest asystentką prof. dr hab. Włodzimierza Siedlika w Chórze Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła Il w Krakowie ,,Psalmodia”. W tym samym roku została członkinią Polskiego Narodowego Chór Młodzieżowego. Jako wokalistka współpracuje z chórami takimi jak: Młodzieżowy Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Mieszany Katedry Wawelskiej, Cappella Marialis, Chór Stowarzyszenia Artystycznego Pro Musica Mundi, zespół Cracow Singers.
kształcenie słuchu, nauka o muzyce, orkiestra, zespół kameralny
Urodził się w 1988 roku w Jaśle. Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia w Krośnie ukończył
z wyróżnieniem w zakresie gry na trąbce.
W 2006 roku podjął studia w Akademii Muzycznej w Krakowie na kierunku Kompozycja i Teoria Muzyki, specjalność Teoria Muzyki. W czasie studiów uczestniczył m.in. w kursach Międzynarodowej Akademii Bachowskiej prowadzonej przez Helmutha Rillinga). W roku akademickim 2010/11 był stypendystą miasta Krakowa. Studia magisterskie z Teorii Muzyki ukończył z wyróżnieniem w grudniu 2011 roku pod kierunkiem prof. dra hab. Mieczysława Tomaszewskiego. W okresie 2013-2018 był członkiem zespołu redakcyjnego czasopisma „Teoria Muzyki. Studia, interpretacje, dokumentacje”.
W roku 2020 uzyskał w Akademii Muzycznej w Krakowie stopień naukowy doktora sztuki w dziedzinie sztuki, dyscyplinie artystycznej: sztuki muzyczne na podstawie rozprawy doktorskiej Problem autoekspresji dzieła muzycznego na przykładzie wybranych utworów muzyki instrumentalnej XX wieku.
W lipcu 2013 roku ukończył studia licencjackie z zakresu Dyrygentury jako ostatni absolwent w klasie prof. Jerzego Katlewicza. W trakcie studiów uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Colina Mettersa, Jean-Luc Tingauda oraz Alexandra Liebreicha. Studia dyrygenckie kontynuował na poziomie studiów II stopnia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. dra hab. Mirosława Jacka Błaszczyka, kończąc je w roku 2015 z oceną celującą. Jako dyrygent prowadził koncerty Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach, Orkiestry Symfonicznej i Orkiestry Kameralnej Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Chóru Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. W sezonie 2016/17 był dyrygentem-rezydentem Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach
w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca.
harmonia, kształcenie słuchu, podstawy kompozycji
Urodził się 27 lutego 1994 roku w Krakowie. Ukończył tamtejsze Ogólnokształcące Liceum Muzyczne im. Fryderyka Chopina. Od 2013 roku jest studentem Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego w Instytucie Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki na Akademii Muzycznej w Krakowie, a od roku 2016 studiuje również w Katedrze Kompozycji, w klasie prof. Marcela Chyrzyńskiego. W latach 2013-2015 był studentem Instytutu Muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Interesuje się zarówno muzyką dawną – przede wszystkim renesansową i barokową polifonią, jak również współczesnymi technikami postspektralnymi.
gra na wiolonczeli
Urodziła się w Krakowie. Swoją przygodę z grą na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 11 lat w Szkole Muzycznej I st. w Wieliczce. Będąc w klasie mgr Jarosława Murzyna brała udział oraz zdobywała nagrody w wielu konkursach wiolonczelowych. Po ukończeniu 4-letniego cyklu nauczania rozpoczęła naukę w Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie pod okiem mgr Ewy Wojsław-Bober. Ukończyła studia magisterskie na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie wiolonczeli dr hab. Doroty Imiełowskiej. Uczestniczyła w wielu kursach i lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych wiolonczelistów z całego świata. Brała udział w nagraniach do wydanych już płyt przez Orkiestrę Symfoniczną i Kameralną Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Koncertowała w Polsce, Izraelu, Francji, Niemczech, Finlandii oraz na Litwie. Współpracowała z orkiestrami takimi jak Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra CORda Cracovia, Cracow Youth Chamber Orchestra oraz Młodzieżowa Orkiestra Festiwalu Muzyki Filmowej. W latach 2018 – 2023 brała aktywny udział w festiwalu Krakowska Wiosna Wiolonczelowa organizowanym przez Katedrę Wiolonczeli i Kontrabasu Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Jej nową pasją jest nauka gry na polskich, ludowych instrumentach – suce biłgorajskiej oraz fideli płockiej, na których uczy się grać pod okiem prof. Marii Pomianowskiej.
kształcenie słuchu
Absolwentka Akademii Muzycznej w rodzinnym Krakowie, ukończyła studia magisterskie z teorii muzyki oraz licencjackie ze skrzypiec barokowych w klasie dra hab. Zbigniewa Pilcha. W ramach programu Erasmus+ pogłębiała wiedzę z zakresu muzykologii na Uniwersytecie w Lipsku. Brała udział w kursach Międzynarodowej Akademii Bachowskiej w Stuttgarcie pod batutą Helmutha Rillinga (2011-2013) oraz innych projektach muzycznych w Polsce i za granicą (Francja, Rumunia). Uczestniczka konferencji naukowych (Kraków, Wrocław, Rzeszów). W latach 2022-2024 prowadziła zajęcia na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie oraz w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Pracę pedagogiczną łączy z dalszymi studiami (teologia na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie). Jej zainteresowania obejmują muzykę dawną i nową, w szczególności utwory wokalno-instrumentalne oraz o tematyce religijnej.
gra na organach
Urodzony w 1999 r. w Krakowie. Naukę gry na organach rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie pod kierunkiem prof. dra hab. Andrzej Białki (dyplom z wyróżnieniem). Swoją edukację muzyczną kontynuował w krakowskiej Akademii Muzycznej również w klasie organów prof. dra hab. Andrzeja Białki, gdzie w 2023 r. uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich dotyczących zarówno interpretacji muzyki organowej, jak również improwizacji, prowadzonych przez wybitnych organistów, takich jak: Julian Gembalski, Daniel Roth czy David Titterington. Na co dzień naucza gry na organach w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej w Krakowie oraz pełni funkcję organisty w Bazylice Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach.
gra na flecie
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie fletu prof. Barbary Świątek-Żelaznej. Uczestniczyła w wielu warsztatach fletowych oraz kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich profesorów jak: Peter-Lukas Graf, Janos Balint, Mirjam Nastasi. Jest laureatką wielu konkursów, m in.: XXXI Konkursu Młodego Muzyka (Szczecinek 2004, I miejsce), II Konkursu Fletowego im. Mariana Katarzyńskiego (Sosnowiec 2006, I miejsce), VII Ogólnopolskiego Festiwalu Fletowego (Sochaczew 2007, I miejsce), IV Międzynarodowego Konkursu Fletowego (Kraków 2008, nagroda specjalna), VI Ogólnopolskiego Konkursu Fletowego (Wrocław 2010, I miejsce ex aequo), V Międzynarodowego Konkursu Fletowego (Kraków 2011, V miejsce). Jest wieloletnią podopieczną i stypendystką Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, a także stypendystką Funduszu Pomocy Młodym Talentom Jolanty i Aleksandra Kwaśniewskich, Ministra Kultury, oraz Fundacji Sapere Auso. Flecistka Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.
gra na skrzypcach
Ukończyła krakowską Akademię Muzyczną w klasie skrzypiec prof. Zbigniewa Szlezera uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Doskonaliła swoje umiejętności instrumentalne na kursach mistrzowskich prowadzonych przez prof. Zachara Brona. Przez dwadzieścia lat związana z poznańskim środowiskiem muzycznym i zespołem Arte dei Suonatori. Miała szczęście spotkać na swojej muzycznej drodze wielu inspirujących muzyków (Martin Gester, Reinhard Goebel, Aureliusz Goliński, Sirkka-Liisa Kaakinen, Wieland Kuijken, Rachel Podger, Hidemi Suzuki, Marek Toporowski, Ryo Terakado). Współpracowała także z zespołami: L’Arpa Festante, Capella Cracoviensis, Concerto Polacco, Warszawska Opera Kameralna, Altri Stromenti. Dokonała nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, TVP Kultura oraz firm fonograficznych: Alpha, BIS, Dux, Naxos, Koch International. Naturalną konsekwencją wybranej drogi artystycznej stała się działalność pedagogiczna, która daje jej równie wiele radości i satysfakcji.
liturgika
Sercanin (ur. 1953 r.). Ukończył studia specjalistyczne w Papieskim Instytucie Liturgicznym w Rzymie. Prowadzi zajęcia z teologii liturgii. Jest członkiem Komisji Liturgicznej Archidiecezji Krakowskiej oraz kierownikiem Sekcji Liturgicznej PTT. Przez dwie kadencje pełnił funkcję asystenta kościelnego w Międzynarodowej Federacji Pueri Cantores. Opracował i przygotował część liturgiczną trzech ostatnich pielgrzymek papieskich do Polski. Przedmiotem jego badań są historyczne uwarunkowania rozwoju form liturgicznych, szczególnie w relacji między tradycją rzymską i wschodnią.
gra na organach
Absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. dra hab. Andrzeja Białki (dyplom z wyróżnieniem). W ramach programu Erasmus+ studiował również w Musikhochschule Lübeck w klasie prof. Arvida Gasta. Laureat kilku międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów organowych, m.in. III nagrody na X Międzynarodowym Konkursie im. Mikaela Tariverdieva w Kaliningradzie (2017), III nagrody na VI Międzynarodowym Konkursie im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu (2017) oraz II nagrody na VI Ogólnopolskim Konkursie Organowym im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie (2017). Zdobywał także wyróżnienia za wykonawstwo utworów Johanna Sebastiana Bacha.
Występował jako solista i kameralista podczas międzynarodowych i ogólnopolskich festiwali, a wśród nich są Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim, Staromiejskie Koncerty Organowe w Poznaniu, Tynieckie Recitale Organowe, Festiwal Organowy Młodych w Sejnach, czy Wieczory Tumskie we Wrocławiu. Koncertował również we Francji, Holandii, Libanie, Niemczech, Rosji i na Litwie.
Brał czynny udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez krajowych i zagranicznych pedagogów, m.in. Johannesa Gefferta, Lorenzo Ghielmiego, Bernharda Haasa, Michela Radulescu, Juliana Gembalskiego i Józefa Serafina.
Pracuje w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia w Krakowie oraz Miejskim Ośrodku Kultury w Brzesku.
fortepian dla wokalistów, fortepian obowiązkowy
W roku 2011 występowała w cyklu „Koncertów dla dzieci” w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Jest współautorką i wykonawcą Dworskich Koncertów Kameralnych w Dworze Czeczów – ośrodku Centrum Kultury Podgórza w Krakowie, odbywających się od lutego do czerwca 2023 roku. W roku 2023, stworzyła i wykonała wraz z zespołem spektakl muzyczny dla dzieci O czym szumią trawy?.Jest współautorką i wykonawcą cyklu koncertów Z której struny? realizowanych przez Centrum Kultury Podgórza Dwór Czeczów, odbywającego się od października 2023 do czerwca 2024 roku.
zasady muzyki z elementami edycji nut
Ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej. Umiejętności gry na organach rozwijał pod kierunkiem prof. Andrzeja Białko. Od 2006 roku jest akompaniatorem chóru Psalmodia Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II. Jako chórzysta współpracował z Krakowskim Chórem Kameralnym, Filharmonią Krakowską, Operą Krakowską, Chórem Polskiego Radia w Krakowie, koncertując w Polsce i za granicą (we Włoszech, w Niemczech, Belgii, Szwecji, na Węgrzech). W 2009 roku podjął współpracę (jako akompaniator) z Międzyuczelnianym Instytutem Muzyki Kościelnej w Krakowie. Od 2006 roku pracuje jako muzyk – organista w Kościele Garnizonowym w Krakowie. Od 2012 współpracuje ze Stowarzyszeniem Passionart. W 2015 zostały wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne jego opracowania kolęd, które to zostały nagrane na płytę przez Chór UPJP II w Krakowie. W 2016 roku był głównym organistą podczas centralnych uroczystości Światowych Dni Młodzieży w Krakowie. Jako organista brał udział m.in. w Mariańskich Koncertach Organowych, Letnich Koncertach Organowych w Oświęcimiu, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Zakopanem, Wadowickich Koncertach Organowych, Dniach Muzyki Kościelnej w Archidiecezji Krakowskiej. Realizując partie organów dokonał wielu nagrań fonograficznych muzyki solowej, chóralnej i kameralnej. Od 2016 pracuje w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia.
improwizacja organowa, organowy akompaniament liturgiczny
Wykształcenie muzyczne zdobywał w Diecezjalnym Studium Organistowskim w Tarnowie (2002) oraz w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej im. ks. kard. Franciszka Macharskiego w Krakowie (2005). Naukę kontynuował na Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie (2008), w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie (2010) oraz na Akademii Muzycznej w Katowicach (2012) – pod kierunkiem prof. Juliana Gembalskiego rozwijając pasję do sztuki improwizacji organowej. Jest autorem cyklu artykułów ukazujących się w półroczniku Musica Ecclesiae pt. Improwizacja „Od kuchni” czyli listy stryja Bartoliniego do Bartłomieja, a także kilku zbiorów przygrywek do pieśni kościelnych, na których powstanie miała znaczący wpływ – improwizacja organowa.
Od 2015 roku jest członkiem Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej. Brał udział w wielu koncertach i sesjach naukowych. Posiada liczne wyróżnienia w pracy artystycznej m.in. II miejsce w kat. utworu organowego na organy solo w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim z okazji 100-lecia organów Weiglego w Ewangelickim Kościele Marii Panny w Legnicy za kompozycję Wariacje chorałowe nt. pieśni „Zachowaj nas przy słowie swym” (prawykonania dokonał Krzysztof Urbaniak) oraz I miejsce za utwór Benedictus na organy solo w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Fide et Amore w Żorach (prawykonanie – Brygida Tomala).
Pracuje jako organista w Kościele Zwiastowania NMP w Krakowie oraz jako wykładowca w Studium Franciszkańskim w Krakowie.
opiekun sekcji instrumentalnej ASM II st.
gra na organach, organoznawstwo
fortepian obowiązkowy, praca z akompaniatorem, zajęcia z akompaniatorem
gra na trąbce
Nauczyciel mianowany, absolwent Uniwersytetu Sztuki w Belgradzie i Akademii Muzycznej w Krakowie. Systematycznie uczestniczy w różnych formach doskonalenia zawodowego poszerzając swoją wiedzę i umiejętności. Współpracował z Symfoniczną Orkiestrą Radia i Telewizji Serbii, Narodowym Teatrem w Belgradzie, Orkietrą Filharmonii Krakowskiej czy z Teatrem Starym w Krakowie. W pracy z dziećmi i młodzieżą stara się wyzwalać w nich ciekawość, zainteresowanie muzyką, rozwijając talenty, a radość płynąca ze wspólnej nauki jest dla niego źródłem niebywałej satysfakcji.
harmonia, kształcenie słuchu
Urodziła się w 1995 roku w Krakowie. Ukończyła POSM II stopnia im. F. Chopina w Krakowie w klasie wiolonczeli prof. Renaty Źrałki – Gasiorek. Studia na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie na Wydziale I Teorii i Interpretacji Dzieła muzycznego w specjalności kompozycja ukończyła z wyróżnieniem, w klasie prof. Anny Zawadzkiej-Gołosz. W roku 2019 rozpoczęła pracę w POSM w Krakowie, gdzie uczy przedmiotów teoretycznych muzycznych – kształcenia słuchu, harmonii, form muzycznych i ćwiczeń z kompozycji, a wcześniej także zasad muzyki z elementami edycji nut.
W twórczości kompozytorskiej nawiązała współpracę z Pracownią Animacji ASP w Krakowie, komponując muzykę do filmów animowanych jej studentów i absolwentów. Za muzykę do filmu „Ojezu” reż. Betiny Bożek otrzymała w roku 2014 nagrodę Złotego Jeźdźca na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Dreźnie. Komponuje i wykonuje autorską muzykę w zespole jazzowym „Nawłoć”. Zajmuje się także wykonawstwem chóralnym uczestnicząc w wykonaniach krakowskich chórów Cracow Singers i Insieme oraz zespołu Anonymus, gdzie bierze udział w przygotowaniu oprawy muzycznej Mszy Świętych w języku łacińskim i w rycie trydenckim, wykonując literaturę średniowieczną i renesansową, ze szczególnym uwzględnieniem motetów. Oprócz muzyki zajmuje się amatorską twórczością artystyczną – rysunkiem, malarstwem i ceramiką, interesuje się zagadnieniem przenikania dziedzin sztuki i łączenia języka wizualnego z językiem muzycznym.
organowy akompaniament liturgiczny
Ur. 1945 r., naukę muzyki rozpoczął w 1959 r. w Salezjańskiej Średniej Szkole Organistowskiej w Przemyślu. Należy do wychowanków, którzy zdążyli ukończyć szkołę przed jej rozwiązaniem w 1963 r. W tym samym roku podjął obowiązki organisty w parafii św. Stanisława Kostki w krakowskich Dębnikach, które sprawuje nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. Równolegle uzupełniał swoje wykształcenie ogólne i muzyczne uwieńczone dyplomem z wyróżnieniem w klasie organów prof. J. Chwedczuka w krakowskiej PWSM. W tej uczelni ukończył również teorię muzyki. Już w czasie studiów muzycznych prowadził działalność koncertową uczestnicząc w licznych koncertach organowych, kameralnych i oratoryjnych. W roku 2003 uzyskał stopień doktora sztuki w dyscyplinie instrumentalistyka. Współpracował z największymi zespołami muzycznymi: Chórem i Orkiestrą PR i TV w Krakowie, Filharmonią Krakowską, Cappellą Cracoviensis, Wielką Orkiestrą Symfoniczną PR w Katowicach i znanymi chórami, m.in.: Mariańskim i Organum. Z tymi zespołami dokonał wiele nagrań muzyki religijnej i oratoryjnej dla Polskiego Radia i TV oraz występował w licznych koncertach w kraju i za granicą. Od 1972 r. prowadzi działalność pedagogiczną w szkolnictwie muzycznym oraz, od jego założenia, w Studium Organistowskim Archidiecezji Krakowskiej, ASM II st. im. Ks. Kard. F. Macharskiego, POSM II st im. Fr. Chopina. Jest wykładowcą w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej, uczestniczy w pracach redakcyjnych Śpiewnika Wawelskiego, dla którego dokonał wiele opracowań. Jako organista brał udział we wszystkich wizytach papieża Jana Pawła II w Krakowie. Jest wieloletnim członkiem Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej oraz Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych. Za działalność muzyczną w krakowskim Kościele odznaczony został przez Jana Pawła II orderem Pro Ecclesia et Pontifice, przez Benedykta XVI Orderem św Sylwestra, przez kard. Stanisława Dziwisza Złotym Medalem Papieskim, oraz wieloma odznaczeniami państwowymi m. in. Ministra Kultury Zasłużony dla Kultury Polskiej, Prezydenta Miasta Krakowa Gloria Artis oraz dyrektorów szkoły macierzystej.
dykcja i recytacja, emisja głosu, śpiew
Śpiewaczka, pedagog śpiewu, animator kultury. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego krakowskiej Akademii Muzycznej. Ukończyła również podyplomowe studia Monodii Liturgicznej na Uniwersytecie Papieskim JPII w Krakowie. Posiada w swym repertuarze bogaty wybór recitali i programów koncertowych zróżnicowanych brzmieniowo i stylistycznie, złożonych z utworów pochodzących z czasów od średniowiecza do współczesności, a w dorobku wiele nagrań płytowych, m.in. z Ars Antiqua Austria, Capellą Cracoviensis, Polską Orkiestrą XVIII w., Celtic Triangle, Flores Rosarum, Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną. Katarzyna Wiwer jest również dyrektorem artystycznym festiwali: Muzyka nad Zdrojami w Szczawnicy oraz Barok na Spiszu, a także założycielką i dyrektorem artystycznym zespołu Scepus Baroque. W roku 2005 odznaczona przez prezydenta RP brązowym krzyżem zasługi za szczególne osiągnięcia na polu kultury. Od 2015 roku prowadzi zajęcia emisji głosu w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia.
gra na saksofonie, zespół kameralny
Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie na Wydziale Instrumentalnym o specjalności saksofon oraz Papieską Akademię Teologiczną w Krakowie na Wydziale Muzyki Liturgicznej. Od ponad 25 lat jest nauczycielem saksofonu w szkołach muzycznych I i II stopnia w Krakowie, wychowawcą wielu saksofonistów, laureatów konkursów i festiwali. Prowadzi praktyki pedagogiczne dla studentów Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest organizatorem wielu warsztatów metodycznych dla uczniów i pedagogów szkół muzycznych, czynnym muzykiem instrumentalistą i kameralistą współpracującym z wieloma instytucjami kulturalnymi i oświatowymi Małopolski.
gra na organach
Naukę gry na organach rozpoczął w Państwowym Liceum Muzycznym w Krakowie, pod kierunkiem mgr. Jacka Kuliga. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia (dyplom z wyróżnieniem – 1988). Przebywał na rocznym stypendium w Folkwang Hochschule für Musik w Essen, kształcąc się pod kierunkiem prof. Gisberta Schneidera. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich w kraju i za granicą. Ma na swoim koncie koncerty w Polsce, Niemczech, Słowacji, Rumunii i USA. Prowadzi działalność pedagogiczną – w latach 1988-1994 był asystentem prof. Jana Jargonia. Od 1994, po uzyskaniu stopnia doktora, pracował na stanowisku adiunkta w Katedrze Organów, a obecnie prowadzi klasę organów w Międzyuczelnianym Instytucie Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej i Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie. Prowadzi także zajęcia w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II st. w Krakowie.
gra na organach
Urodzony w 1995 roku w Krakowie. Laureat nagród i wyróżnień w konkursach solowych i kameralnych – m.in. I nagroda oraz wyróżnienie za najlepsze wykonanie utworów J.S. Bacha w konkursie organowym w Krasnobrodzie w 2013 roku, wyróżnienie w Ogólnopolskim Bachowskim Konkursie Organowym w Krakowie w 2015 roku, I nagroda i dalsze wyróżnienia w I Konkursie Muzyki Organowej i Organowo-Kameralnej w Mielcu w 2016 roku (duo organowe), wyróżnienie w VI Akademickim Konkursie Organowym Romuald Sroczyński in memoriam w 2018 roku.
Naukę gry na organach rozpoczął w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia w klasie dr. M. Wolaka i dr A. Dzioby. Ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną II stopnia im. W. Żeleńskiego oraz Akademię Muzyczną w Krakowie pod kierunkiem prof. dr. hab. A. Białki. W ramach programu ERASMUS+ studiował w Musikhochschule Lübeck w klasie organów prof. A. Gasta. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez krajowych i zagranicznych pedagogów – m.in. J. Gembalskiego, J. Serafina, T. Escaicha, H. Fagiusa, L. Ghielmiego, G. Gnanna. Koncertował jako solista i kameralista podczas festiwali w Polsce – m.in. w ramach Festiwalu Organowego Młodych w Sejnach, Międzynarodowego Letniego Festiwalu Muzycznego w Jastrzębiej Górze a także we Francji, Niemczech i na Litwie. Występował również jako akompaniator oraz jako członek orkiestry i kameralista w licznych zespołach (m.in. z Filharmonią Krakowską). Pomysłodawca i dyrektor artystyczny pierwszej edycji Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Wieliczce (2017). Pełni także posługę organisty liturgicznego. W 2018 roku dokonał nagrania utworu solowego i kameralnego na płytę „Młodzi organiści w koncertach u Świętego Marcina”.
gra na gitarze
Gitarzystka i lutnistka. Doktorantka Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie. Absolwentka studiów magisterskich i podyplomowych w klasie gitary Prof. Michała Nagy’a, studiowała także grę na lutni u Jerzego Żaka (AM w Krakowie). Pracowała pod kierunkiem wybitnych gitarzystów i lutnistów. Brała udział w licznych kursach, lekcjach mistrzowskich, warsztatach, seminariach i wykładach, m.in. w ramach Międzynarodowych Warsztatów Gitarowych w Lanckoronie. Koncertuje jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą, w tym na wielu międzynarodowych festiwalach. Wielokrotnie pełniła funkcję jurora konkursów gitarowych. Od 2010 r. prowadzi klasę gitary w szkołach muzycznych I i II stopnia, a jej uczniowie odnoszą sukcesy na konkursach. Brała udział Ogólnopolskich Konferencjach Doktorantów Uczelni Muzycznych w Krakowie i Gdańsku (2018). Od 2008 roku związana z zespołem „Finesis Trio”, z którym wydała płytę Słońce zaklęte w dźwiękach Hiszpanii i Włoch (2017), zbierającą znakomite recenzje uznanych dziennikarzy muzycznych.
◆